Followers

Tuesday, November 8, 2011

Tinggalkan Jejak yang Berkesan

sekian lama tidak menjenguk blog..kesibukan membatasi segala keinginan dalam hati.....entry malam ni..sebenarnya x tau Aku nak taipkan apa...terlalu banyak perkara yang berlaku tanpa terlintas di benak fikirku...pun begitu, terlalu banyak "rasa" yang terpendam di jiwa....diluah mati emak, ditelan mati bapak"...sesuai ker....erm..."Di Telan Pahit..di Buang Sayang..."mungkin itu lebih sinonim dengan jiwa ragaku akhir-akhir ini...
akhir-akhir ini, dapat dirasakan, masa terlalu pendek untuk dihabiskan bersama keluarga...kesibukan kerja menjadikan aku terlupa seketika kualiti waktu yang selalu aku kejar2kan....tetapi kesibukan kerja itu juga seolah2 terapi bagi diriku dlm mengharungi masalah hidup.... :( ...feel so sad bila bercakap tentang masalah hidup...semua org ada masalah hidup...x kan lepas dan tidak boleh lari, cuma bezanya adalah "masalah" itu sendiri dan cara mengatasi. ramai manusia hari ini menghabiskan sisa hidupnya bergelumang dengan masalah, tanpa memikirkan jalan penyelesaian. ada juga manusia yang sentiasa lari dari masalah, pun begitu dia masih tidak terlepas...ada juga manusia yang sengaja mencari masalah....mungkin sebagai terapi jiwa...masing2 punya pandangan dan persepsi sendiri dengan masalah ni...dan aku pulak....setiap masalah pada aku ada sebab musababnya...ada lah jalan penyelesaiannya..mungkin jalan itu baik untuk kita, tidak untuk org lainnya...mungkin juga baik untuk org lain, tapi tidak untuk kita...pun begitu, kita seharusnya REDHA untuk menerima segala2nya...dengan hati yang lapang...dengan keredhaan dan pasrah padaNya...mana tahu masalah itu hanyalah UJIAN dariNya untuk menguji kita...mana tau juga masalah itu merupakan tanda KASIH SAYANG NYA pada hambaNya yang lemah....kita sering terlupa, TUHAN itu sentiasa adil pada hamba2Nya....
Title posting aku malam ni adalah ayat feberet yang memang dr aku sekolah lagi...sentiasa aku pegang ayat tersebut.....TINGGALKAN JEJAK YANG BERKESAN....mudah dan senang difahami...tersirat dan tersurat seribu makna.....demikian juga dengan isi entry aku mlm ni...setiap masalah pdku harus kita tinggalkan sedikit jejak yang berkesan...jangan terus d delet6ekan setiap masalah yang telah diselesaikan...mana tahu, akan datang UJIAN yang Allah turunkan untuk kita memerlukan pengalaman seperti yang telah dan pernah kita lalui....tuhan pandulah aku..berikan aku kekuatan....

No comments:

Post a Comment