Followers

Friday, August 19, 2011

Dadali - Disaat Aku Mencintaimu

Entry malam ni...ingin aku sentuh berkenaan cinta dan air mata....kekadang kita mengharapkan apa yang kita dapat ini lebih dr segalanya...namun Tuhan tidak mengizinkannya..lantas apa yang kita miliki hari ini, itulah dia...susah senang, derai tawa, tangis air mata...datang berganti silih berganti. Sukar untuk kita mengerti ia satu persatu..hari ini kita gembira, entah esok lusa kita menangis sendirian...banyak perkara yang perlu di imbas kembali, banyak benda perlu di flash back kan ia.mungkin juga kesilapan lalu mengajar erti kepayahan hari ini. Kesilapan lalu memberi pengajaran untuk hari ini. memulakan entry malam ini, aku rasa resah dan gelisah. kenapa kadang2 perasaan kita sebagai HambaNya sentiasa berubah2...adakah disebabkan faktor "tekanan" yang kian menghimpit, membuatkan kita mudah mengambil keputusan tanpa sebarang panduan, atau kerana apakah..? bila membicarakan soal cinta dan airmata...kepayahan dan pengorbanan..mengingatkan aku kisah ini....kisah puteri kesayangan nabi, Saidatina Fatimah yg agak kecewa apabila mengetahui bahawa ada wanita lain yang memasuki syurga mendahuluinya. Siapakah dia? Apakah keistimewaannya sehingga disebut namanya oleh Rasulullah? Dialah Siti Muthiah. Wanita agung mentaati suami. Dirinya untuk suami. Kebahagiaan, dan kegembiraan dicurahkan buat suami.

" Wahai Muthiah, apakah perlunya peralatan itu?" Tanya Fatimah tatkala melihat Siti Muthiah memegang segelas air, sehelai kain, dan sebatang rotan di sampingnya.
" Wahai puteri Rasulullah, kain ini kugunakan untuk mengelap peluh suamiku yang penat bekerja. Air ini kuhidangkan buatnya. Kutahu, dia tentu kehausan setelah lelah membanting tulang mencari rezeki buatku, dan anak-anak."

" Bagaimana pula dengan rotan?"
" Jika layananku tidak memuaskan hatinya. Aku rela dipukulnya."
" Adakah dia sering memukulmu?"
" Tidak. Bahkan dia hanya memelukku di sisinya."
" Kamu memang layak masuk syurga," bisik hati Fatimah....

lantas, layakkah kita manusia biasa ini menempa nama di syurga sana..? sedang hanya sedikit ujian dariNya, terlalu banyak keluh kesah yang lahir dr hati kita....



No comments:

Post a Comment